Klubbens viktigste signering
I sin første blåblogg skriver Ragnhild Ask Connell om hvorfor det er så viktig at Strømsgodset tar samfunnsansvar.
Denne vinteren har brakt oss spesielt mange spennende signeringer. Jonathan Parr og Tommy Høiland som har gått rett inn i førsteelleveren, og Bismark Adjei-Boateng og Muhamed Keita som endelig er tilbake i Godset-drakta.
Ikke til forkleinelse for noen av gutta, vi forventer store ting av dem alle sammen, men vinterens aller beste og viktigste signering i mine øyne, er Godsets nye avtale med Redd Barna.
Har du hørt om den? Den har ikke akkurat fått like mye oppmerksomhet som Parr og Høiland. Klubben annonserte i februar at de har signert en treårsavtale med Redd Barna hvor de skal jobbe sammen for å forebygge mobbing og trakassering blant unge. Trener Bjørn Petter Ingebretsen og kaptein Lars Vilsvik skal fronte kampanjen som Redd Barna-ambassadører. Redd Barna selv roser samarbeidet og kaller Godset en foregangsklubb: Dette blir bra for barna – rett og slett, sier de.
Dette varmer ethvert godt Godset-hjerte – enda mer enn Høiland-scoring i første kamp på Marienlyst.
Hvorfor bry seg?
Så lurer du kanskje på – hvorfor skal Godset bry seg med nettmobbing? Eller barn og ungdom? Har ikke BP og Vilsvik nok annet å tenke på? Spesielt etter «bare» uavgjort mot Brann og litt varierende spill i Trondheim? Bør de ikke bare konsentrere seg om det de skal gjøre – vinne fotballkamper? Svaret er nei.
Godset bør og må bry seg. Ikke bare spillerne og trenerne, men hele organisasjonen bør engasjere seg i samfunnsansvar som de nå gjør - ikke bare med Redd Barna-avtalen, men også med etableringen av Gatelaget.
Forskning viser nemlig at å bry seg og ta samfunnsansvar kan styrke klubbens sosiale og økonomiske posisjon. Det vil igjen kunne gi resultater på banen. Forskning viser også at ansatte i bedrifter (lag) som er gode på samfunnsansvar føler økt motivasjon, økt stolthet og økt lojalitet til bedriften sin (klubben sin). Kanskje betyr det da også noe for spillerne?
I eliteklassen
Da avtalen ble offentliggjort, skrev VG at Godset gjør som «Barca», og henviste til deres samarbeid med UNICEF. Vel, som Erik Espeseth selv poengterte i artikkelen - Godset gjør som Godset. Men det ligger et poeng i sammenligningen. Når Godset engasjerer seg i samfunnsansvar, så tar de et steg opp i eliteklassen blant fotballklubber. De som bruker sin unike posisjon til å bry seg, og har skjønt at å ta samfunnsansvar er en del av oppgaven for en profesjonell organisasjon. Ja, Barcelona gjør det, Manchester United gjør det, enhver profesjonell idrettsklubb i USA gjør det.
I USA må de gjøre det, unnlater de å engasjere seg, kan det gjøre større skade for organisasjonen enn å tape kamper på banen. Det er en del av å gi tilbake til samfunnet i andre land, og det er i ferd med å bli det i Norge også. Her hjemme har Rosenborg og Vålerenga vært i en særstilling i flere år.
Så kan vi jo ikke sammenligne oss med de utenlandske klubbene hverken når det gjelder antall fans, tilskuere, økonomi, struktur eller sportslige resultater. Men motivet er det samme. For Godset er det like viktig å ivareta gode relasjoner til de rundt seg – spillere, fans, eiere, lokale myndigheter og lokalsamfunnet - som det er for store internasjonale klubber. Gode forhold til aktørene i samfunnet trenger man uansett hvilken nivå man finner seg på – det gjør det mulig for klubben å oppnå sine strategiske mål.
Unik posisjon
Strømsgodset er blitt som en middels stor norsk bedrift hva angår både antall ansatte og budsjett. Stadig flere bedrifter også i Norge, opplever at det å ta samfunnsansvar blir stadig viktigere for å oppnå suksess, og de lykkes best når de integrerer samfunnsansvar som en del av det strategiske arbeidet i organisasjonen.
Det er heller ingenting som skiller profesjonelle klubber og bedrifter når det kommer til forpliktelsen å ta samfunnsansvar. MEN idretten står i en særegen posisjon til å gjøre en forskjell, spesielt i sitt eget lokalmiljø. Det merker du kanskje selv? Det er vel få bedrifter du har et like ekte, lidenskapelig forhold til som Godset?
En fotballklubb har en helt unik mulighet til å nå ut til mange, med et helt annet nivå av lidenskap og tilhørighet enn en bedrift noen gang kan drømme om å oppnå. Det forplikter. Idrettens popularitet og de positive holdningene den fremmer – med alt fra glede, disiplin, lidenskap, lagarbeid, lagånd og dedikasjon – gjør det til et godt virkemiddel for å påvirke på en positiv måte. Legger du til en vinnerkultur som vi har i Godset – ja da har man virkelig en plattform for å gjøre en forskjell.
En klubb som Strømsgodset med sin lange og stolte historie må tenke langsiktig. Det er dagens Godset viden kjent for å gjøre – nøkternt, ansvarlig og langsiktig. Derfor er det prisverdig med disse signeringene som vil ha ringvirkninger som potensielt varer mye lengre enn en eliteseriespillers karriere. Når en klubb går foran og bryr seg om barna og samfunnet rundt seg, skapes ekte verdier som viser i praksis det Godset står for - tillit, trygghet og trivsel. Det er ekte kjærlighet, det…
------------
Ragnhild Ask Connell bor i Lier sammen med sin amerikanske ektemann Matthew og deres tre barn. Hun jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver hos vår lojale samarbeidspartner EB. Ragnhild var i mange år prisbelønt gravejournalist i Drammens Tidende. Hun har også erfaring som informasjonsrådgiver i fotballklubben New England Revolution i Boston, samt Boston Marathon og Harvard Law School. Ragnhild har for øvrig skrevet en masteroppgave om idrett og samfunnsansvar på BI.